Muziek Verhaal Zappa.com LemonTree Contact






Zappa '80 Mudd Club/Munich
3/31 maart 2023
officiële release 125


3cd

disc 1
  1. Mudd Club Show Start
  2. Chunga’s Revenge
  3. Keep It Greasy
  4. Outside Now
  5. City Of Tiny Lites
  6. Pound For A Brown
  7. You Are What You Is
  8. You Didn't Try To Call Me
  9. I Ain't Got No Heart
10. Love Of My Life
11. Easy Meat
12. Mudd Club
13. The Meek Shall Inherit Nothing
14. Joe's Garage
15. Why Does It Hurt When I Pee?

disc 2
  1. Munich ’80 Show Start
  2. Chunga’s Revenge
  3. Keep It Greasy
  4. Pick Me, I’m Clean
  5. City Of Tiny Lites
  6. Pound For A Brown
  7. Cosmik Debris
  8. You Didn’t Try To Call Me
  9.  I Ain’t Got No Heart
10. Love Of My Life
11. You Are What You Is

disc 3
  1. Easy Meat
  2. Mudd Club
  3. The Meek Shall Inherit Nothing
  4. Joe’s Garage
  5. Why Does It Hurt When I Pee?
  6. Dancin’ Fool
  7. Bobby Brown Goes Down
  8. Ms. Pinky
  9. Stick It Out
10. Nite Owl
11. The Illinois Enema Bandit


------------------------------------------------------------
Frank Zappa:
lead guitar, percussion, vocals
Ray White: guitar, vocals
Ike Willis: guitar, vocals
Tommy Mars: keyboards
Arthur Barrow: bass
David Logeman: drums

Om maar meteen met mudd te gooien: wtf maakt het dat deze set 28 dagen (!) na de officiële release pas in Nederland te koop is? Merkwaardig, om niet te zeggen hoogst merkwaardig. Op 3 maart kreeg ik de mail van zappa.com dat het album nu beschikbaar was. Nou, mooi niet. Overal om ons heen sprongen de reviews als paddo’s op in het vertakte wereldwijde dradenweb en wij hier maar Calvijns kniezen achter de dijken. Natuurlijk stond het album meteen op YouTube, maar het is leuker om iets te beschrijven met iets tastbaars in de hand, tenminste, zo ben ik opgevoed. Gelukkig werden we tijdens dezelfde opvoeding overspoeld met spreekwoorden en gezegden en leerden we tevens dat iets beter laat kan komen dan nooit, maar wat Universal bezielt om bijna aan maand lang iets niet te doen? G. (* tegenwoordig moet je voorzichtig zijn met namen noemen) mag het weten… Nu zat ik niet heel erg op deze release te wachten, maar het kriebelde ergens ook wel weer, want zonder sta je mooi voor schut met een Zappa-site. Dus nu 'modern' gedaan, alles online beluisterd en Wolf’s Kompaktkiste bezocht voor zijn scans van de visuals.

Jammer dat Zappa weer voorop moet, maar voor de rest ziet het boekje er prima uit. Voldoende relevante foto’s en leesbare teksten van respectievelijk Joe Travers (keldergeest), George Alper (prullariaverkoper), Steve Vai (puber) en Arthur Barrow (kloonmeester). Barrow verklaart de liedjes, Vai zijn fandom en lidmaatschap, Alper hoe hij verslingerd raakte en goed van Santana afkwam en Travers waarom hij dit product maakte. Dit keer geen schrijven van Ahmet.

Nog voor één noot gehoord te hebben lezen we dat er ook filmbeelden zijn. Het was fijn, leuk, aardig, mooi, maar vooral historisch belangrijk geweest om die bijgeleverd te krijgen, plaats genoeg op zo’n schijfje tenslotte. Maar, helaas, we moeten het doen met stills (de foto’s in het boekje). Dat Mudd Club optreden had ik best willen zien, jullie ook toch?
We lezen dat Mud Club dé plaats te zijn is voor mensen die anders zijn, bijvoorbeeld blauw haar hebben, afwijkende kledij en beslist ook dito meningen. Zappa voelde zich er niet heel verwonderlijk verwant mee en trad er graag op, sterker nog, hij schreef er een liedje over. In de kleine club, capaciteit zo’n 500 mensen, gutste het zweet van de diverse lijven, zowel in de ruimte als op het krappe podium. Het concert werd opgenomen met een kleine Nagra tape recorder die op de bar naast de kassa geparkeerd was. Het contrast met de Olympiahalle kon niet groter zijn, duizenden bezoekers én Zappa's eerste, compleet digitale opname. De liedjes overlappen, al is de volgorde niet helemaal hetzelfde.

Op beide podia staat dezelfde, kleine band: Zappa, Ike Willis, Ray White, Tommy Mars, Arthur Barrow (bas én keyboards) en invaldrummer David Logeman. Kort voor de tournee was meesterdrummer Colaiuta opgestapt om in zijn thuisplaats dik verdiend sessiewerk te gaan doen. Wie wil dat nu niet? Er moest dus raps een nieuwe drummer gevonden worden. Logeman, van huis uit een jazzdrummer, kweet zich met verve van zijn taak en wordt alom geroemd door de medebendeleden. Logeman speelt ook nog even mee op ‘You Are What You Is’, maar toen keerde Zappa’s favoriete drummer terug in de moederschoot en was het “Daaaag Logeman”. Overigens, de foto in het boekje met de namen van de bandleden spreekt boekdelen, want zo herinner ik mij het concert van deze band in Ahoy. Op het podium stond een kruk en daarop troffen we heer Z. veelvuldig aan, iets te veelvuldig naar mijn zin. Hij kwam er nauwelijks af, alleen om soms een gitaarsolo te geven of soms wat te zingen. Het kwam ongeïnspireerd en mat over en ik ging indertijd naar huis met het idee dat dit nu niet een van ’s mans beste concerten was geweest. Jammer, maar dat bijsmaakje blijft rondom deze band hangen. Natuurlijk speelt het Rockin’ Teen Combo goed, uitstekend zelfs. Heer Z. had wellicht het plan met deze opnames ook wat te doen en had een soort van selectie gemaakt. Maar, wij kennen heer Z. Veel van die plannen gingen in de fridge en kwamen er nooit meer uit. Ooit koos hij zelf nog twee liedjes voor een andere selectie: YCDTOSA. ‘You Didn’t Try to Call Me’ uit Munich staat op Vol. 1 en ‘Love of My Life’ op Vol. 4. Die twee hebben we met dit trio dubbel. Iemand ruilen?
In de buurt van de concerten had Zappa net ‘Joe’s Garage’ uitgebracht en niet lang daarvoor ‘Sheik Yerbouti’. In de slipstream van deze concertreeks volgde ‘You Are What You Is’. Samen met enkele oude hits als ‘Love of My Life’, ‘I Ain’t Got No Heart’, ‘You Didn’t Try to Call Me’ en ‘Pound for a Brown’ bepaalde dat het menu van de twee avonden.

Na stemmen en geroep vanuit het publiek dat hun Zappa blijkt te kennen volgt onder luid gejuich de opening met ‘Chunga’s Revenge’. Altijd goed voor sfeer én, zo lezen we, om het geluid goed af te stellen. Zappa’s gitaar komt luid en duidelijk over, de rest is wat dof en dat blijft zo. Door de wat primitieve setting is het geluid beperkt, maar, het moet gezegd, in dat gedempte licht bezien is het helemaal nog niet zo slecht. Iets met verwende oren. In ‘Outside Now’ haalt Zappa even flink uit met zijn Gibson. De liedjes zijn na 43 jaar iets bekender dan in 1980, daarom weinig nieuws hier. Je moet het vooral hebben van de gitaarsolo’s, want, nogmaals, de band is zonder meer uitstekend en goed gedrild. Het publiek is tevreden, maar een toegift zit er om een of andere reden niet in.

Eenmaal in München geland krijgen we hetzelfde menu + sidedish en toetjes. Het geluid is helderder, transparanter en de gitaar knalt minder uit de speakers. Wat opgaat voor de Mudd Club gaat ook op voor de Duitse vlieger: we horen veel anno nu bekend werk, goed uitgevoerd en voorzien van enkele prachtige gitaarsolo’s. Die laatste vormen zo’n beetje dé reden van deze release. Maar ook: een soort verslag met dit werk hadden we eigenlijk al op ‘Tinsel Town Rebellion’.
Aardig, maar niet fantastisch is ‘Nite Owl’. Het origineel is prachtig, maar Zappa’s reggaeversie doet het nummer te weinig eer aan. Misschien wel zo vriendelijk om Logeman nog even te complimenteren. Logeman is geen Colaiuta of wie dan ook, maar hij staat zonder meer zijn drummannetje. Dank David dus.

Drie cd’s verder volgt de uitslag van jury: een aardige set, goed gespeeld en behalve Zappa’s gitaarsolo’s weinig nieuws. Fijn om eens te draaien en te horen, maar zeker geen topper in het almaar uitdijende œvre.


dutch text 2023 Paul Lemmens © pics etc. UMe