Muziek Verhaal Zappa.com LemonTree Contact




Chunga's Revenge
23 oktober 1970
officiële release - 11

1970 lp-versie
A1 Transylvania Boogie
A2 Road Ladies
A3 Twenty Small Cigars
A4 The Nancy & Mary Music, parts 1-3

B1 Tell Me You Love Me
B2 Would You Go All The Way?
B3 Chunga's Revenge
B4 The Clap
B5 Rudy Wants To Buy Yez A Drink
B6 Sharleena

2012 cd-versie
  1. Transylvania Boogie
  2. Road Ladies
  3. Twenty Small Cigars
  4. The Nancy & Mary Music parts 1-2-3
  5. Tell Me You Love Me
  6. Would You Go All the Way?
  7. Chunga's Revenge
  8. The Clap
  9. Rudy Wants to Buy Yez a Drink
10. Sharleena

------------------------------------------------------------
Frank Zappa: guitar, vocals, harpsichard, condor all percussion
Ian Underwood: organ, rhythm guitar piano, electric piano
pipe organ, electric alto sax with wah-wah pedal, grand piano & tenor sax
George Duke: organ, electric piano, vocal drum imitations,
trombone
Sugar Cane Harris: organ (7)
Max Bennett: bass (1, 3, 7)
Jeff Simmons: bass, vocals (2, 4, 5, 6, 9, 10)
Aynsley Dunbar: drums on all tracks, except 3 & 8, tambourine
John Guerin: drums (3)
The Phlorescent Leech & Eddie*: vocals
Eddie: rhythm guitar (9)

* Mark Volman & Howard Kaylan
Hun naam mocht om contractuele redenen nu (nog) niet op de hoes vermeld worden

------------------------------------------------------------
tekst op de voorzijde:
A Gypsy mutant industrial vacuum cleaner dances about a mysterious night time camp fire. Festoons. Dozens of imported castanets, clutched by the horrible suction of its heavy duty hose, waving with marginal erotic abandon in the midnight automn air.

deze tekst werd prachtig vertaald in een kunstwerk van Cal Schenkel op de binnenhoes. Uren kijkplezier.
------------------------------------------------------------
All the vocals in this album are a preview of the story from 200 Motels. Coming Soon.

*op oudere cd's is 'are' veranderd in 'were'. Op de 2012-versie is dat weer teruggedraaid.
------------------------------------------------------------
The Nancy & Mary Music Recorded live at the Tyrone Guthrie Theatre, Minneapolis

Chunga's Revenge is een wat ambivalente, maar prachtige plaat. Enerzijds staan er de resten op van de diverse Hot Rats-sessies als Transylvania Boogie, Twenty Small Cigars, the Clap en Chunga’s Revenge zelf. Allemaal bedoeld voor een Hot Rats, vol. 2, maar die is er tot op heden helaas nooit gekomen. Anderzijds geeft de plaat geeft een nieuwe lichting Mothers de kans zich te presenteren.

Het ontstaan van deze band verloopt in stukken en beetjes. Underwood is natuurlijk de oude getrouwe en al enige tijd Zappa’s rechterhand, Harris, Bennett en Guerin zijn bekenden van de Hot Rats-sessies. In de Mothers-loze tijd maakte Zappa een plaat met de Franse violist Jean-Luc Pont (King Kong). Daarop speelt de dan nog jonge pianist George Duke mee en die maakte grote indruk. In dezelfde periode was Zappa presentator van het festival in Amougies. Aynsley Dunbar speelde daar met zijn toenmalige band Retaliation. Het klikte meteen en nadat de band ophield te bestaan vroeg Zappa hem om bij hem te komen spelen. Aynsley heeft een krachtige, maar vloeiende drumstijl die bij elk soort muziek goed uit de verf komt. Niet voor niets bleef hij de jaren volgend op Chunga’s Revenge Zappa's vaste drummer. George Duke, behalve jazzpianist ook een goede trombonist en naar later bleek uitstekend zanger werd ook gevraagd om in The Mothers te komen spelen.

Tussendoor gaf Zappa met Underwood en naast hem enkele ex-Mothers (bij gebrek aan nieuwe musici) en klassiek orkest een vooral klassiek (logisch in zo’n setting) getint concert in Pauley Pavilion. Op het menu stond werk van wat later 200 Motels zou worden. In de zaal zaten ex-Turtles Mark en Howard. Erg onder de indruk boden ze hun diensten aan. Zappa zag naast de mogelijkheid vermoedelijk ook de humor en nam ze aan. Hij dacht misschien aan de quote op Freak Out: “I’d Like to clean you boys up a bit and you. I believe I could make you as big as The Turtles” (a noted L.A. Disc Jockey). Er was alleen een klein, contractueel, probleem. Vandaar de 'schuilnamen' The Phlorescent Leech en Eddie.
Hun toetreden dat de band had als gevolg dat de meer en meer instrumentale muziek van de periode rondom Uncle Meat en Hot Rats, nu weer vocaal georiënteerde werd. Dat is het deel met de Road Ladies; de song over het leven van een band 'on the road'; Tell Me you Love Me (altijd goed, zeker als de Turtles het zingen), Would You Go All the Way (doe je alles voor je land?) en Rudy die Yez een drankje wil aanbieden, maar in feite een song is over foute vakbondspraktijken. Sharleena stond al enige tijd op de speellijst, maar werd voor deze plaat wat aangepast. Een oudere versie is te horen op The Lost Episodes, maar daar voorzien van de vocalen van Sugercane Harris (en een prachtige saxsolo van Underwood). Ondanks de nieuwe zangpartijen is dit nummer alsnog in Hot Rats-stijl. Dat geldt zeker voor The Clap. Die track is zonder meer terug te voeren tot Uncle Meat, maar eigenlijk nog verder, namelijk naar Ionisation van Edgar Vàrese, Zappa’s jeugdheld.

Op sommige Spaanse versies van ‘La Venganza de Chunga’, zoals de plaat daar heet, wordt dit nummer omgedoopt tot ‘El Aplauso’ of ‘La Palmada’. Volgens de kenners betekent het laatste in ieder wel ‘the clap’, maar het krijgt niet de betekenis die het slangwoord eigenlijk heeft. Chunga's is overwegend studiowerk, met één uitzondering: The Nancy & Mary Music. Hier is al goed te horen wat deze band live kan, hoe sterk die is en dat de Mothers meer richting meezingers gaan. Tevens is te horen dat George Duke live meer op de voorgrond staat. Mary komt uit Minneapolis en wel uit een concert van de nieuwe Mothers daar en daarin weer uit een medley: “King Kong/Igor’s Boogie’. Dat hele stuk is te horen op de Road Tapes Venue #3 cd uit 2016.
Al met al blijkt Chunga's wraak een zoete!

Zappa noemt Chunga’s Revenge op de hoes een voorbode van de aanstormende 200 Motels, maar dat zei mij toen nog niet veel natuurlijk. Dat maakte alleen maar nieuwsgierig naar meer en dat kunstje flikte hij nu altijd...


    dutch text 2010/2018 Paul Lemmens © pics etc. ZFT/UMe