Muziek Verhaal Zappa.com LemonTree Contact




Boulez Conducts Zappa: The Perfect Stranger
23 augustus 1984
officiële release - 39


1984 lp-versie
A1. The Perfect Stranger
A2. Naval Aviation In Art?
A3. The Girl In The Magnesium Dress

B1. Outside Now, Again
B2. Love Story
B3. Dupree's Paradise
B4. Jonestown

1985 cd-versie - de eerste Zappa-cd
1. The Perfect Stranger
2. Naval Aviation In Art?
3. The Girl In The Magnesium Dress
4. Outside Now, Again
5. Love Story
6. Dupree's Paradise
7. Jonestown

2012 cd-versie
1. The Perfect Stranger
2. Naval Aviation In Art?
3. The Girl In The Magnesium Dress
4. Dupree's Paradise
5. Love Story
6. Outside Now Again
7. Jonestown

------------------------------------------------------------
Frank Zappa: composer, arranger
Pierre Boulez: president
Peter Eötvös: directeur musical
with
Members of the Ensemble InerContemporain (1, 2, 4)
and also
Barking Pumpkin digital Gratification Consort (= the Synclavier) (3, 5, 6, 7)
------------------------------------------------------------
The Ensemble Intercontemporain was recorded January 10 & 11, 1984 at IRCAM, Paris. The Barking Pumpkin Digital Gratification Consort was recorded during the three-month period thereafter at The Utility Muffin Research Kitchen
------------------------------------------------------------
This album contains seven dance pieces, each with a story and built-in sound effects. "The style is preposterously non-modern".
------------------------------------------------------------
All material contained herein is for entertainment purposes only, and should not be confused with any other form of artistic expression.
------------------------------------------------------------
De meeste cd's, behalve de eerste op EMI, hebben een andere volgorde dan de lp én bovendien een andere mix. ZAPPA:
"Well, then you're going to love the new release of it, because it's coming out on CD. When it was originally released, Angel pressed 5,000 copies. Digital recording was in its infancy at that time, and I've always been less than enthusiastic about the sound of that first CD. I though that it didn't come anywhere near what the musicians really sounded like in the room. Last July or so, we got a new Neve console in the studio, which is far cleaner and much better sounding than the Harrison that we had for the last 10 or 12 years. So I mixed it. And those new mixes are on the CD re-release."

Na de plaat met het London Symphony Orchestra was ‘Boulez conducts Zappa - The Perfect Stranger’, Zappa's tweede poging (1984) serieus genomen te willen worden in de klassieke muziekwereld. Pierre Boulez had zijn plek allang verworven als componist van 'moderne' muziek (twintigste -eeuwse dan vooral) en voorvechter van andere gelijke muziekstijlen, maar dan als dirigent. Het door hem opgerichte Ensemble InterContemporain had als voornaamste doel moderne muziek ten gehore te brengen. Peter Eötvös, idem componist en dirigent, was Boulez’ directe assistent of zoals dat in Frankrijk mooi heet de muzikale Directeur naast de President.
Boulez kende Zappa's rockmuziek en vond het een goed idee om drie stukken van Zappa uit te voeren. Eigenlijk een win-win-situatie, Zappa de roem en de eer en Boulez die opnieuw laat zien in de voorhoede mee te kunnen. Alleen.... het was de bedoeling dat Boulez de hele cd zou uitvoeren, maar dat was blijkbaar niet helemaal goed gecommuniceerd. Zappa gooide daarom zijn nieuwe speeltje, het Synclavier, in de strijd en maakte de rest van de cd (zijn eerste!) vol. Soms is het verschil nauwelijks te horen. Net als bij L.S.O. horen we ook hier weer bekende nummers: Dupree’s Paradise en Outside Now Again), maar dan minder voorspelbaar en niet eerder 'klassiek' uitgevoerd.
Misschien nog meer bijzonder dan de uitvoeringen van het Ensemble InterContemporain zijn de Synclavier-stukken. Zappa laat horen in korte tijd veel geleerd te hebben en goed uitvoering kunnen geven aan zijn muzikale plannen. Hij werd daarin bijgestaan door David Ocker, zijn programmeur.
Hoe Zappa denkt over de klassieke wereld wordt duidelijk door de twee toevoegingen die hij in het boekje laat opnemen. Zo komt de perfecte vreemdeling inderdaad als onbekend lelijk eendje bij het zwanenmeer.
De samenwerking met Boulez beviel Zappa goed. Boulez hield zich meestal wat op de vlakte, maar was over het algemeen lovend over Zappa’s muziek, maar niet per sé zijn klassieke werk.
Hoe dan ook, het is een uitstekende cd en mijns inziens boeiender dan de L.S.O.-escapades.
Overigens is dit de eerste van de albums/cd’s met werk van Donald Roller Wilson. Hoofdrol is weggelegd voor het hondje Patricia. Kenmerkend is de fotorealistische schilderstijl die Zappa blijkbaar erg aansprak. Maar wie zat er nu op de stoel tegenover Patricia?

    dutch text 2010/2018 Paul Lemmens © pics etc. ZFT/UMe