20 april 1993
officiële release - 61
1993 / 2012 cd-versie
1. Prologue (Bogus Pomp)
2. Progress?
3. Like It Or Not
4. The Jimmy Carl Black Philosophy
Lesson
5. Holding The Group Back
6. Holiday In Berlin
7. The Rejected Mexican Pope Leaves The
Stage
8. Undaunted, The Band Plays On
9. Agency Man
10. Epilogue
11. King Kong
12. Help, I'm A Rock
13. Transylvania Boogie
14. Pound For A Brown
15. Sleeping In A Jar
16. Let's Make The Water Turn Black
17. Harry, You're A Beast
18. The Orange County Lumber Truck (Part
I)
19. Oh No
20. The Orange County Lumber Truck (Part
II)
------------------------------------------------------------
Frank Zappa: Guitar &
Vocals
Ian Underwood: Alto Sax
& Piano
Bunk Gardner: Tenor Sax
& Clarinet
Euclid James Motorhead Sherwood:
Baritone Sax & Tambourine
Don Preston: Electric
Piano & Odd Noises
Roy Estrada: Bass &
Vocals
Arthur Dyer Tripp III:
Drums & Percussion
Jimmy Carl Black: Drums
and:
Members Of The BBC Symphony Orchestra
------------------------------------------------------------
This album was recorded at Royal Festival
Hall, London, England on 28 October 1968
------------------------------------------------------------
Zes tracks van dit album staan - al dan
niet bewerkt - ook op de Mystery Disc (zie daar).
------------------------------------------------------------
de 2012 cd-versie heeft een wat vreemde
voorkant zonder naam of titel. Onduidelijk is dat de vouwwijze
verkeerd is, of dat het zo bedoeld is. Zelf terugvouwen kan een
oplossing zijn.
|
"Those Mothers Really Can Play", luidde de kop
boven een artikel uit 1968. Die kop geldt nu eigenlijk nog steeds.
Het zou eerlijker geweest zijn om deze muziek in 1968/69 op
geluidsdrager gehad te hebben, nu kun je niet anders dan vergelijken
met jonger werk, dat soms beter uitgevoerd is, niet alleen door het
niveau van de musici, maar idem door de (opname-) apparatuur.
Ahead of Their Time laat een Zappa/Mothers-concert horen uit 1968.
Het is niet helemaal een standaard concert, want in één deel draven
enkele leden van het BBC Symphony Orchestra op. Zappa noemt het
concert in de wat vreemd uitgevoerde bijsluiter: "A fair – not
outstanding – 1968 Mothers of Invention rock concert performance".
Dat klopt dan aardig. Aan de andere kant is wat we te horen krijgen
nu niet bepaald de standaard van de muziek uit deze periode en in
die zin is vooral Zappa zijn tijd (ver) vooruit.
Met Ahead of Their Time wordt opnieuw bewezen hoe belangrijk de
beginperiode is; immers alle bouwstenen voor Zappa's œuvre blijken
al aanwezig. Deze show geeft een goed beeld van de concerten van The
Mothers uit de beginfase: Lenny Bruce-achtige humor, afgewisseld met
pop, elektronische jazz en 'modern' klassiek. Weer komt een artikel
uit 1968 bovendrijven, waarin verteld wordt dat de Mothers' show aan
het begin zeer humoristisch is, maar nadat publiek en muzikanten
daar moe(?) van zijn geworden, muziek hard en meedogenloos doorgaat.
Deze set kent een vergelijkbare opbouw.
Het eerste deel heeft een klassieke invalshoek waarin Mozart’s
muziek, vertolkt door Ian Underwood, de hoofdrol speelt. Zappa
brengt de scheiding in zijn combo duidelijk over de vloer:
geschoolde musici versus autodidacten. Roy mag ondanks het strooien
van chocolade-pilletjes niet meedoen met de geschoolden en doet er
alles aan om dat wel te mogen.
Jammer is dat humor auditief niet altijd overeind blijft. Er wordt
gelachen, maar waarom? Er zijn beelden van het concert (Uncle Meat –
the movie) en dan wordt het wel duidelijk. Maar met het geluid
alleen is dat lastiger en is het gebodene niet altijd even
aantrekkelijk.
Naarmate het concert vordert dendert de muziek door en raak je bijna
in een soort trance. Die wordt dan abrupt afgebroken door de gong,
want dat is het signaal dat het concert voorbij is, omdat de laatste
metro bijna gaat. Dat waren nog eens tijden. In Nederland was dat
anders. Soms kon ik niet eens naar huis - Zuid -Limburg - na een
concert in Ahoy, daar hielden Ahoy en NS echt geen rekening mee.
TErug in de tijd. Zes stukken kennen we al, die zijn, al dan niet
met edits, verschenen op de Mystery Disc; de extra lp in de tweede
Old Masters box set. Elementen van twee andere stukken: The Orange
County Lumber Truck en Prelude to the Afternoon of a Sexually
Aroused Gas Mask zijn te vinden op Weasels Ripped my Flesh. Zappa
was een meester in het hanteren van de razorblades om de edits te
maken en soms zijn die elementen dan ook goed verstopt.
Overigens de complimenten voor Cal Schenkel’s hoeswerk. Het is
onnavolgbaar geschiedkundig met talloze 'seulc yretsym' - middels
verwijzingen naar de hoezen van latere en eerdere lp's (iets voor
een prijsvraag) - schetst hij de sfeer in Schloss Zappa, of - zoals
de Engelsen zeggen - "My home is my castle".
Ahead of Their Time geeft een goed beeld van een gemiddeld concert
van The Mothers anno 1968 en is daarmee opnieuw een mooie aanvulling
voor de collectie. Voor mij is het puur genieten en niet alleen uit
nostalgische overwegingen. Overigens vraag ik mij af of een set als
deze voor de gemiddelde muziekliefhebber niet nog steeds zijn tijd
(ver) vooruit is, want "The Pepsi-generation might find them a
little hard to take." (citaat uit een artikel d.d. 25 mei 1967(!)
over een concert van Zappa met the Mothers).
|