from STRAIGHT to BIZARRE

























Van Straight naar Bizarre is slechts een kleine stap. De stap werd gezet in Zappa’s huis. In samenwerking met diens toenmalige manager Herb Cohen bleek het nodig een eigen platenlabel op te zetten. De belangrijkste reden was dat Zappa’s contract bij Verve voorbij was en bovendien veel te beperkend. Hij wilde vrij zijn om uit te brengen waar hij behoefte aan had. Dat leidde tot Bizarre Records, met als subsidiary Straight Records. Op Bizarre kwam Zappa’s eigen werk uit al dan niet met the Mothers. Straight was meer van andere freaks and lunatics. Zoals op de binnenhoes te lezen viel (zie beneden) “wij zijn een beetje anders en laten je iets horen wat je anders niet gehoord zou kunnen (lees mogen) hebben” (vrij vertaald). In het begin bemoeide Zappa zich nog behoorlijk met beide labels, maar als snel nam Cohen het over, enerzijds omdat Zappa de belasting te groot vond, anderzijds omdat hij vaak aan on the road was en dus geen bemoeienis kon hebben met een artiest en diens plaatje. Bij de eerste twee, Wild Man Fisher en Sandy Hurvitz, had hij dat duidelijk wel. Sandy was een aantrekkelijke dame en Zappa een liefhebber. Het ging mis toen er telefoon kwam van het thuisfront dat Gail zwanger was. Zappa verloor zijn interesse in de plaat en liet alles over aan Ian Underwood. Sandy werd Essra Mohawk. Fisher was een straatzanger, ‘a song for a dime’ en een beetje gestoord vond men. Zappa besteedde veel tijd aan de plaat. Het werd meer een sociologisch document, muzikaal was het niet sterk. Lenny Bruce was de echte eerste release, een komiek met scherpe tong en vaak gecensureerd. Koren op Zappa’s molen natuurlijk. Beefheart was een ander verhaal. John French (Drumbo) vertelt er smakelijk over in deze documentaire. Zappa hielp Beefheart met diens plaat en kreeg stank voor dank. Beefheart kreeg met Trout Mask Replica universele roem. Andere artiesten op de labels waren o.a. Alice Cooper en de GTO’s. De GTO’S was een meidengroep, danseressen, groupies, meiden met een eigen stijl. De socio-documentary is vastgelegd op Permanent Damage. Prachtige plaat in dat kader, muzikaal gezien arm. De Nazz was een heavy blues groep. Alleen de naam was al geclaimd en dat werd Alice Cooper. Hun eerste twee platen zetten de toon en de rest is geschiedenis. Zo zijn er meerdere artiesten op de labels losgelaten, sommige met succes anderen totaal niet. Dat succes was er in ieder geval nooit na de release, maar vaak jaren later met terugwerkende kracht. Sneller succes had Jeff Simmons. Zelfs zoveel dat Zappa twee liedjes doneerde om Simmons’ eerste plaat vol te krijgen : Permanent Damage en Wonderful Wino. De songs leverde meteen de titel van de plaat en Zappa speelde onder de schuilnaam La Marr Bruister mee en produceerde de plaat. Hij zag iets in de jonge bassist en dat bleek toen hij hem in zijn nieuwe Mothers vroeg. Later werd hij er weer uitgegooid, maar hij mocht weer terugkeren.
Al met al zijn er veel verhalen t e vertellen over de releases op beide labels en dat gebeurt ook op deze dvd. Met een speeltijd van maar liefst 161 minuten krijg je waar voor je geld en dan hebben we het nog niet over de twee bonus filmpjes; een over de Persuasions en een over honger in het Beefheart kamp. Verhalen worden o.a. verteld door Pamela des Barres (GTO); John French, Jeff Simmons, Essra Mohawk, Bill Harkleroad (Beefheart), Kim Fowley, Jerry Lawson (Persuasions). Toegevoegd zijn kenners als Ben Watson, Barry Miles, Ritchie Unterberger en Billy James. Ik heb de dvd in een keer uitgekeken. Fantastisch gewoon. Mooie, komische verhalen “Who the hell is this person Zappa? “. Mooie foto’s ook weer tussendoor. Kortom een goed document van een opmerkelijk project in showbizz. Alleen Brain Eno kreeg iets vergelijkbaars voor elkaar met zijn Discreet label. Overigens het sprookje liep niet goed af, want Cohen en Zappa kregen ruzie, met vele gevolgen zoals de oplettende lezertjes allang zullen weten. Maar dat is een ander verhaal, voor een andere keer ook. 




text: © Paul Lemmens 2012
 
verzamelplaat van Straight/Bizarre 
We make records that are a little bit different. We present musical and sociological material which the important record companies would probably not allow you to hear. Just what the world needs... another record company.    
lp-beschermhoes met tekst