"What's so
funny about songs to do with sex? Sure if you say 'Fuck Me, Suck Me'
it's considered to be American Art, but people don't like it when I
remind them that the sexual terms they expect are so useless. They hate
it and throw their frustrations back on me, but I'm just a reporter."
Na de val van het podium, zo is wel eens geschreven, is Zappa nooit meer
de oude geworden. Vermoedelijk is hij op zijn G-Spot gevallen, want na
The Grand Wazoo (aldus de critici) volgen veel lp/cd's die gedomineerd
worden door songs met behoorlijk seksueel getinte teksten. Veel van deze
critici/journalisten zijn daarover gevallen.
"Het publiek vindt mijn teksten prachtig, maar journalisten schijnen er
een obsessie voor te hebben, het lijkt wel het enige waar ze tijdens
interviews over kunnen praten."
Blijkbaar was het ze ontgaan dat Zappa al vanaf het begin seks tot het
mikpunt maakt voor allerlei dwaze en hilarische situaties.
"I've dealt with sex ever since I've been writing songs and can see
no reason not to do so. Pretending that sex doesn't exist is plain
idiotic.
Door de jaren heen worden de songs direkter en humoristischer. Dat hij
op een gebied als seksualiteit wellicht verder gaat dan anderen is
misschien niet eens zozeer eigen aan Zappa zelf. Belangrijke
ondersteunende bijdragen worden geleverd door het zeer specifieke
conservatieve karakter van de Amerikaanse maatschappij en het fenomeen
'rock'. Laat ik het begrip seks in relatie tot Frank Zappa aan de hand
van deze twee elementen eens intiemer bestuderen.
Als je de meeste Amerikaanse films, tv-series en videoclips moet geloven
is Amerika zo goed als 'over-sekst'; het onderwerp speelt, al dan niet
onderhuids, constant. Ik zou bijna schrijven 'in beeld gebracht', maar
daar stuit ik meteen op een van de belangrijkste problemen: er wordt
juist weinig in beeld gebracht. Verkoopbare seks in modaal Amerika gaat
niet verder dan suggestief gedrapeerde lakens.
"Seks is de oorzaak van wat er in Amerika niet deugt. Frustratie en
hebzucht zijn daarbij belangrijke factoren. In de meeste films is seks
in geweld overgegaan. Iedere keer dat er iemand doodgeschoten, verminkt,
geslagen of gefolterd wordt, dan stel ik me voor dat deze mensen
wellicht de liefde hadden bedreven - mits de censuur het toegelaten zou
hebben. Kleedt men zich uit of laat men iets seksueels zijn, dan geldt
dat als iets weerzinwekkends, moord en doodslag lijkt echter de norm te
zijn." FZ-1969
De 'bevrijdende' beelden die wij in Europa al in de jaren zestig op het
witte doek te zien kregen (bv een film als Last Tango in Paris), werden
in Amerika (en trouwens ook vaak in Engeland) al snel taboe verklaard.
De zogenaamde seksuele revolutie ging (getuige love-ins) niet helemaal
aan Amerika voorbij, maar dat er iets niet goed zat, bleek steeds
opnieuw:
"Mom and Dad were sexually uninformed and inhibited (a lot of things
wrong with society today are directly attributable to the fact that
people who make the laws are sexually maladjusted) and they saw no
reason why their kids should be raised differently."
- Frank Zappa over de achtergrond van o.a. Brown Shoes.
FZ: "De grootste kwalen van de maatschappij liggen besloten binnen
de mensen, in hun onvermogen om het eigen lichaam te begrijpen en een
relatie met anderen te kunnen aangaan. Daarom ook 'What's The Ugliest
Part Of Your Body'; het lied gaat maar heel indirect over seks. De
grootste lelijkheid wordt niet gevormd door een bepaald lichaamsdeel,
maar door de geest: We leven in een maatschappij waarin liefde, seks en
emotie pure commercie zijn geworden. Bovendien wordt mensen angst voor
hun lijf aangepraat door het verkopen van dingen als geurvreters en
mondwaters. De regering doet daaraan grif mee. Ze kunnen dan tijdens
verkiezingen roepen: 'Stem op mij en ik bevrijd jullie van deze
vuiligheid'. Daar komt dan niets van terecht, want de hele
seks-industrie brengt veel geld in het belastinglaatje.
Hetzelfde geldt voor een van de uitwassen: pornografie; dat is iets dat
uitgevonden is door het wettelijk gezag, om deze zgn. weerzinwekkende
taferelen uit te bannen. Er is niets weerzinwekkends in wat mensen
tijdens het liefdesspel met elkaar doen."
FZ-1971
Eenzelfde verklaring gaat op voor een song als 'Penis Dimension'.
Potentie wordt in deze maatschappij geprezen, maar dat iemand met minder
toe kan of dat men tevreden kan zijn met zijn eigen lijf, wordt al bijna
niet meer geaccepteerd. Hoe kan het ook anders, mensen worden overvoerd
met ideaalbeelden. Mannen hebben het ideale vrouwbeeld uitgevonden:
blond haar, blauwe ogen en een perfect figuur (Any Kind Of Pain). Die
vrouw is echter totaal hersenloos. Tel daarbij dat vrouwen zich aan dit
suggestieve ideaalbeeld gaan spiegelen om niet alleen zichzelf - willen
ze niet alleen komen te staan dan zijn ze immers gedwongen mee te doen
met het modebeeld - maar ook hun man plezier te doen. Die droomt
inmiddels niet alleen over de ideale vrouw, maar ziet die bovendien
verbeeld in oa. Playboy-Bunny's; perfecte vrouwen die zo gedrapeerd,
optimaal belicht en opgemaakt zijn dat ze een soort irreële
'droomprinses' worden.
"The way that people in America talk about love is totally
incorrect. The American idea of love is ridiculous. It's a fantasy, a
fairy-tale. It's based on goals that cannot be achieved and fantasies
that just dont't exist."
Al deze opgelegde, verziekte normen bezorgen mensen en relaties
frustraties, waarmee ze niet alleen relationeel, maar ook nog eens
seksueel in de knoop raken. Figuren als Dr. Ruth kunnen dan ook niet
veel meer roepen als "Bevredig jezelf maar". Zelfbevrediging valt echter
nog altijd onder een van de grotere taboes en relationele problemen los
je er niet echt mee op.
Seks lijkt de gevoeligste plek in de Amerikaanse samenlevingsvorm te
zijn. En juist dat is een van Zappa's favoriete plekjes.
In zijn beginperiode maakte Zappa voor al zijn teksten gebruik van een
soort cynisme en poneerde hij stellingen om het tegenovergestelde te
bereiken. Een bekende stelling uit zijn beginperiode is: "Sex is for
making babies" ...
"Why should those dirty teenagers have all the fun. Sex is for
making babies and it makes your body misshapen and ugly afterwards and
let's not talk about shall we?"
- Frank Zappa in Life, 1968
Het beeld dat met name jongeren (de doelgroep) van hun (Amerikaanse)
vaderland schijnen te moeten krijgen is dat van een land waarin je
beschermd (veilig) kan opgroeien. Daarin is dus geen plaats voor
andersdenkenden/uitzienden (communisten, negers, homo's, enz.) en dus
ook geen plaats voor zoiets 'smerigs' als seks. Kuisheid is geboden bij
Mr. & Mrs. Clean America. Maar is dat wel zo? De porno-industrie draait
op volle toeren en, zoals al eerder geschreven, de Amerikaanse
maatschappij lijkt doordrenkt van seks.
"Pornografie is een noodzaak voor Amerika, aangezien Amerikanen op
seksueel gebied volkomen verknipt grootgebracht worden en een normale
seksuele beleving niet mogelijk is. Dat is de reden dat een
porno-industrie zulke gigantische omzetten haalt. Een volk dat een
natuurlijke houding tegenover seks heeft, heeft geen porno nodig."
FZ-1992
In een op deze wijze geconditioneerde maatschappij wordt op een bizarre
manier omgegaan met seksualiteit. Enige gevolgen:
· de hoes van de lp 'Two Virgins' van John (Lennon) en Yoko, waar beiden
naakt op staan om hun oprechtheid te illustreren, moest in een
ondoorzichtig papieren zak verpakt worden.
· foto's van Robert Mapplethorpe, wiens werk alom waardering geniet als
vorm van kunst, worden door heteroseksuelen verbannen uit musea en
bestempeld tot homo-porno.
· tot ver in de jaren zestig moesten veel Amerikaanse filmsterren
ondoorzichtige pleisters over hun tepels plakken, zodat je die niet door
hun kleding kon zien.
· de meeste 'gewaagde' filmscenes worden nog steeds door de censorschaar
weggeknipt.
· muziek waarvan 'men' vindt dat de teksten 'over the top' gaan wordt
geboycot op radio en TV.
· voor het boek van Madonna, staan mensen uren in de rij. Het boek wordt
her en der geboycot en mag alleen in een dichtgesealde verpakking
verkocht worden. Het saldo: een gigantische publiciteit met een pover
artistiek resultaat.
· concerten worden afgelast omdat een zanger seksuele bewegingen naar
een achtergrondzangeres gemaakt zou hebben (melding op de radio; jan.
1993)>
Bewust heb ik hierboven ook voorbeelden gekozen die afkomstig zijn uit
de muziekbizz. Rock (als algemene term voor die bizz) is per definitie
verbonden met seksualiteit. Niet eens zozeer door de muziek op zich.
Veel belangrijker is het feit dat jongeren in hun puberteitsjaren bezig
zijn zichzelf en daarmee hun seksualiteit te ontdekken. Daarbij zoekt
elke generatie een of meerdere 'held(en)' die ze kunnen vereren en van
een afstand liefhebben (prachtige parodie ook in Punky's Whips). Een
gerichte muziekstijl, met het daaraan gekoppelde uiterlijk en eventueel
ideeën bepaalt tevens tot welke leeftijdsgroep een jongere gaat
behoren/behoort (bv. de groep die houdt van heavy/metal), enz.
Sinds Elvis Presley ergens rond mijn geboortejaar met zijn heupen is
gaan draaien...
"Men vindt
mijn teksten te ver gaan, omdat ik zeg wat ik bedoel; anderen draaien er
alleen maar omheen of werken met vage dubbelzinnigheden. Dat wordt
prachtig gevonden, al staan ze onderwijl met hun kruis te draaien. Dat
is toch hypocriet? Het is toch al jaren duidelijk dat rock en seks
ondubbelzinnig met elkaar te maken hebben?"
... en daarmee duizenden jongeren de hoofden op hol bracht is muziek als
uiting van seksualiteit onderdeel geworden van de jongerencultuur. Die
seksualiteit wordt op allerlei manieren bezongen in liefdesliedjes. De
meeste songs gaan over verliefd worden/zijn, het uitmaken, verdriet na
een verliefdheid, alleen zijn en noem maar op.
"Janken over verloren liefdes doe je thuis, niet op een plaat. Als
je last hebt van je emoties moet je naar een psychiater. Vrijblijvend
liedjes zingen over liefde heeft niets te maken met de manier waarop
liefde echt funktioneert. Teksten als 'Nu is het uit", gevolgd door
"Hik, snik" leiden tot geestelijke verdwazing. Iemand zal die mensen dus
moeten vertellen hoe het er werkelijk aan toe gaat en dat doe ik dan
maar. Een verhouding afbreken kan bv ook z'n positieve kanten hebben
(in: Broken hearts are for assholes).
Desalniettemin vallen jongeren massaal voor dit soort teksten, in veel
gevallen herkennen ze hun eigen situaties met prille verliefdheden. Wat
ze zich niet realiseren is dat ze op deze wijze hun muziekidool
prostitueren; immers de ster wordt betaald/genomen door het publiek
vanwege de al dan niet verborgen seksuele spiegeling van de jongeren
eraan. Daarmee is Rock het surrogaat geworden van seksualiteit.
Frank Zappa heeft dat feit geparodieerd in "Help I'm a Rock"; help ik
ben een rockster en daardoor een onderwerp van seksuele verering. Maar
helaas: "It can't happen here". Het hele nummer, inclusief orgastisch
gehijg staat in het teken van seks, maar er komen steeds storingen,
vragen, twijfels, waardoor de song een sarcastische coïtus interruptus
wordt. Het sprookje van de rockster wordt zo afgebroken.
De commercie is na een eerste verbazing handig in gaan spelen op de
jongerenbeleving, door bv kleding en andere elementen voor het juiste
uiterlijk (Disco Boy) en talrijke andere zaken op de markt te brengen.
Muziek blijft daarbij een centrale factor (gaat nog steeds op voor de
meeste STER-reclames, spijkerbroeken en alcoholvrij bier en de blues
bv). De verpakking, ook in de vorm van clips en advertenties die de
platenmaatschappij meegeeft om een song tot succes te laten verworden,
spelen dus een essentiële rol. In die verkooptechnieken gaan ze heel ver
en spelen een behoorlijk hypocriete rol: enerzijds gaan
platenmaatschappijen er toe over om op eigen houtje stickers met
'Contains Explicit Lyrics' op lp/cd's te plakken (gevolg van oa. De PRMC
- een groepje bezorgde, conservatieve dames en heren die willen waken
over de leefomgeving van jongeren in Amerika (zie boven)), anderzijds
moeten ze van hetzelfde produkt zoveel mogelijk verkopen en moet het
gepromoot worden. Frank Zappa kent dit dubieuze verschijnsel van
dichtbij:
"Uncle Meat werd geboycot door een enkel zinnetje van Suzy
Creamcheese dat aanstootgevend zou zijn. Op de Fillmore-lp komen teksten
voor die stukken verder gaan en die wordt gewoon verkocht. Sterker nog,
de industrie wilde de lp zelfs verkopen onder de noemer 'lekker geil'.
Dat vond ik zo hypocriet dat ik daar een stokje voor gestoken heb."
(FZ-1971)
Al vanaf Freak Out schrijft Zappa teksten over seksualiteit en heeft hij
dus ook al problemen met platenmaatschappijen: teksten werden
gecensureerd (Money), de lyrics werden niet afgedrukt (Absolutely Free)
of gedeeltelijk, stukken muziek werden weggelaten (New York), geboycot
(Jazz From Hell, vanwege de teksten - niet slecht voor een instrumentale
cd/lp), enz. Bij sommige gelegenheden werd daar nogal wat ophef over
gemaakt, ondanks de zogenaamde vrije jaren zestig, jaren van de seksuele
revolutie (alles moet kunnen). Historisch in eigen land zijn de vragen
in de Tweede Kamer naar aanleiding van de door de VPRO uitgezonden
documentaire over 200 Motels, waarin een blote vrouw een stofzuigermond
op haar borsten geplaatst krijgt. In tegenstelling tot bv de USA en
Engeland zijn Zappa's lp's of teksten (bv die van 200 Motels -
Engeland's meest humoristische rechtszaak) in Nederland nooit geboycot.
Al met al mag je stellen dat Zappa zijn publiek al jarenlang een gedegen
seksuele voorlichting geeft, inclusief gebruik van didactische
hulpmiddelen, zoals in Ms Pinky (opblaaspop). Meestal wordt seksualiteit
in een zeer humoristisch perspektief geplaatst. Seks is door alle
genoemde facetten immers een bloedserieus onderwerp. Zappa haalt dat er
voor een deel af en geeft middels zijn songs en commentaren het publiek
een blik in de verziekte seksbeleving. Dat wil niet zeggen dat alles
humor is. In 1971, lang voordat het taboe op het spreken over incest
doorbroken werd, had Zappa het er al over in Magdalena (cd: Just Another
Band From L.A.); het lied over de knappe dochter in uitdagende kleren,
de door haar vader misbruikt wordt en te horen krijgt: "Zeg het niet
tegen je moeder, dit is ons geheim."
Zijn teksten laten weinig aan de fantasie van de luisteraar over en
belichten alle facetten en mogelijkheden van seksualiteit en
lustbeleving. Het noemen van alle verschillende seksvormen, ondersteund
door een smeuïg muziekje (Overnite Sensation) wordt door 'critici' en
politici vaak pervers genoemd.
"Mijn songs pervers? Seks is een thema waar iedereen zich mee
bezighoudt. Mijn nummers gaan dus over alledaagse zaken."
Zijn songs worden regelmatig onderbroken voor sarcastische commentaren
of onzinnige opmerkingen. Bovendien worden seksueel getinte teksten vaak
centraal geplaatst in relatie tot maatschappelijke...
"Masturbation is not illegal. Why should it be illegal to sing about
it?"
... en religieuze...
"Er zijn drie dingen die destructie, dood en oorlogen veroorzaken:
geld, sex en religie. Het opmerkelijke is dat al deze zaken
onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn."
... normen en waarden (luister maar naar Joe's Garage/You Are What You
is/Broadway).
Noch mannen, noch vrouwen worden gespaard in Zappa's teksten. Partij
voor een van beide seksen zal hij in zijn songs niet trekken, toch zijn
zijn teksten met name bij vrouwen slecht gevallen. Zappa verwijst in
zijn reactie vaak naar het feit dat eigenlijk wel meevalt:
"If you were to take all the lyrics I've ever written and analyze
how many songs are about 'woman in demeaning positions', as opposed to
'men in demeaning positions', you would find that most of the songs are
about 'stupid men'.
The songs I write about woman are not gratuitous attacks on them, but
statements of fact." (Uit The Real FZ-Book)
(Vrij) Vertaald en uit een andere bron: "Minder dan 50% van mijn
teksten gaan over vrouwen, veel materiaal gaat over mannen en die komen
er vaak heel wat slechter af en uit die hoek hoor je slechts zelden
kritiek (FZ in reactie op een aanval van feministen op zijn
teksten).
"Vrouwen worden vrij geboren en hoeven in principe niet bevrijd te
worden. Ze hebben de keus: een dame worden, of een vrouw. Dames zijn
strijkplanken, stijf van de lak enz., vrouwen zijn gewoner, die tref je
overal aan. Ik heb over dit onderwerp vaker gesproken met Germaine Greer
(een vooraanstand feministe - PL) en ook zij twijfelt of vrouwen nu echt
gelukkiger worden als je hun verworvenheden, op welk niveau dan ook,
weghaalt en ze er iets 'radicalers' voor teruggeeft."
Opmerkelijk echter is dat Zappa altijd in positieve zin 'iets' met
vrouwen had/heeft. In de jaren zestig bv steunde hij de G.T.O.'s, een
van de eerste vrouwengroepen. Niet alleen krijgen ze zijn steun bij hun
activiteiten, maar ook bij het opnemen van een lp (Permanent Damage).
Daarbij telt hij heel wat trouwe vrouwelijke 'fans', getuige de vele
aanwezige vrouwen op zijn lp/cd's.
Wat je ook van Zappa's teksten mag denken, feit blijft dat hij op een
unieke en bovenal humoristische wijze seksualiteit in een kritisch
daglicht stelt en - wat veel belangrijker is - bespreekbaar maakt en
houdt. Iets dat zeker in Amerika tot op de dag van vandaag niet
overbodig is. Met name de humor in zijn teksten geeft ze, vind ik, een
meerwaarde, waardoor ze uitstijgen boven het platvloerse.
Nog een laatste woord in deze van Mr. Zappa:
"Ik ben geen seksmaniak, ik ben gelukkig getrouwd en heb vier
kinderen. Journalisten en vaak ook het publiek verwarren mijn songs met
mijn privé-leven. Dat heeft werkelijk niets met elkaar te maken; ik
verkoop een produkt en niet mijn leven."
|