CARNEGIE HALL

      
    

FRANK ZAPPA & the MOTHERS OF INVENTION

Verwacht: week na 21 november

Carnegie Hall - 4CD'S

Again, in honor of FZ's favorite holiday month.
Carnegie Hall (warts & all!!!).
Your ticket to 11 October 1971
2 Full Shows, 4 CDs!
Pumpkins & The Persuasions.
Jack your Lanterns!!!
(ZPCD102)

with:
Frank Zappa: guitar, vocals
Howard Kaylan: vocals
Mark Volman: vocals
Ian Underwood: keyboards, woodwinds
Don Preston: mini-moog
Jim Pons: bass
Aynsley Dunbar: drums


Ian Underwood

Disc 1 (53:13) - The Persuasions Show 1

1. I Just can't Work No Longer 2:32
2. Working All The Living Day/Chain Gang 2:20
3. Medley #1 7:28
4. Pieces Of A Man 2:53
5. Buffalo Soldier 4:33
6. Medley #2 2:36
7. Medley #3 3:14

FZ Show 1 (27:29)

8. Hello (to FOH)/Ready?! (to the BAND) 2011 1:03
9. Call Any Vegetable 1967 10:36
10. Anyway The Wind Blows 1966 4:00
11. Magdalena 1972 6:08
12. Dog Breath 1969 5:41

DISC 2 FZ Show 1

1. Peaches 1969 4:24
2. Tears Began to Fall 1971 2:32
3. Shove It Right In 1971 6:32
4. King Kong 1969 30:25
5. 200 MOTELS Finale 1971 3:41
6. Who Are The Brain Police 2011 7:08

DISC 3 (45:13) FZ Show 2

1. Auspicious Occasion 2011 2:45
2. DIVAN (19:45) 2011 persists of:
Once Upon A Time 1988 5:40
3. Sofa #1 1975 3:11
4. Magic Pig 1979/2011 1:43
5. Stick It Out 1979 4:54
6. Divan Ends Here 1988 4:17
7. Pound for a Brown 1969 6:03
8. Sleeping In A Jar 1969 2:46
9. Wonderful Wino 1969 5:46
10. Sharleena 1970 4:52
11. Cruising For Burgers 1969 3:17

DISC 4 (62:42) FZ Show 2

1. Billy the Mountain P1 1972 28:33
2. Billy the Mountain Carnegie Solos 2011 13:31
3. Billy the Mountain P2 1972 5:37
4. The 600$ Mud Shark Prelude 2011 1:27
5. The Mud Shark 1971 13:35
De aankondiging van de Carnegie Hall set was al genoeg om ouderwets nerveus te worden. Mysterioso ook nog eens, want nergens op het wereldwijde web was een tracklist te vinden. Zoals eerder aangegeven zou dit ooit een reguliere set zijn geworden, maar om onduidelijke redenen, zoals zo vaak bij Mister Z., geannuleerd. Dat Zappa in Carnegie Hall optrad was al bijzonder genoeg. De Hall, bekend van klassieke- en jazzconcerten, had daardoor een naam hoog te houden. Zappa met zijn zootje ongeregeld paste daar niet in. Maar, zo werd handig aangekondigd, Zappa zou er met een klassiek ensemble komen. En dat was - weten we nu - nauwelijks bezijden de waarheid.
De band, bestaande uit meesterzangers, Howie en Mark, meestermusici Ian en Don (waar is nou zijn foto weer – wat een kinderachtig gedoe - maar dat zetten we hier even recht), meesterdrummer Aynsley en gedegen bassist Jim. Een beste band, maar niet The Best Band (dit voor intimi). Howard en Mark waren – grappig genoeg – na het zien van een klassiek concert onder leiding van Zappa, in diens band gekomen. De zangers van de net uit elkaar gevallen the Turtles waren toen al heel populair, zeker met een hit als Happy Together. Jim Pons was hun vriendje en bassist uit dezelfde Turtles. Een wat onduidelijke bassist, maar na bijlessen van Ian een betrouwbare, aldus Ian in een van zijn karige interviews.
Ik heb dit altijd een beetje onderschatte band gevonden. Hun platenreeks begint al bij Chunga’s Revenge, gevolgd door Live at Fillmore East, 200 Motels, Just Another Band from LA en heel veel later Playground Psychotics, maar in tijd was dat weer eerder. Gelukkig is alles bij Zappa één nummer, anders zou het nog verwarrend kunnen worden. Met uitzondering van Chunga worden al deze plaatjes gekenmerkt door een wat dunne geluidskwaliteit. Enerzijds tijdgebonden, anderzijds ook niet helemaal nodig, Chunga klinkt immers heel redelijk.
Terug naar 11 oktober 1971. Zappa met zijn mannen in de statige hal. In het voorprogramma The Persuasions. Een a capella (zang zonder begeleiding)/doowop band die bekende en minder bekende liederen ten gehore brengt. Dit zeker tot vreugde van Zappa als groot liefhebber en kenner van deze stijl. Zappa was zelfs verantwoordelijk voor hun eerste plaat – Acapella -. Hij luisterde via de telefoon (!) naar een optreden van de groep in Stan’s Square Recordshop, New Jersey. De eigenaar van de winkel was de toenmalige manager. Na het telefoonconcert vloog de groep op uitnodiging van Zappa naar LA om daar hun eerste plaat op te nemen; Acapella. Logisch - voor die periode - kwam die in 1971 uit op Zappa’s eigen Straight label. Geen wonder dat hij de band ook bekender wilde laten worden en hoe kan dat beter dan te laten spelen in zijn eigen voorprogramma. Een groot deel van de songs op Carnegie Hall komt van de eerste lp. Jammer dat de leden van the Persuasions niet genoemd worden in het boekje. Dat zijn: Jerry Lawson (lead, arrangementen); Jimmy ‘Bro’ Hayes (bas) en harmoniezangers: Jesse ‘Sweet Joe’ Russell, Jayotis Washington and Herbert ‘Toubo’ Rhoad. Overigens dertig jaar na hun eerste lp brachten The Persuasions een hommage aan Zappa uit onder de titel: Frankly A Capella; een cd met allemaal Zappa nummers.
Bij het voorprogramma lijkt de geluidstechnicus nog niet helemaal wakker lijkt het, want het geluid is nog dunner dan dun, terwijl doowop het juist moet hebben van low grumbles and falsettos.
Dan komt Zappa en zijn crew, hij begint met het vertrouwde ‘hello’, gevolgd door een aantal 'successen'. Het klinkt goed, zelfs het geluid is een stuk beter vergeleken met dat van the Persuasions. Dog Breath heeft minder spanning dan de uitvoering op Just Another Band, maar over het algemeen prima uitvoeringen. Disc two begint met Peaches en Tears, een mooie Shove en dan komt King Kong. Het niemendalletje van ooit drie minuten is uitgegroeid tot een concert klassieker van soms een half uur of meer. King Kong staat niet alleen meer voor de vloeiende versies van Uncle Meat, maar ook voor geluidsexperimenten, honk honk en toet toet en ook dat gebeurt hier weer. Aynsley zet formidabel in, zo van nu kom er toch iets, maar helaas wordt zijn enthousiasme snel in de kiem gesmoord. De pianosolo van Don Preston is een mooie en Underwoods electric altosax with wah wah pedal doet het zo goed dat je echt op een dwaalspoor gebracht wordt of hij nu op de synthesizer zit de spelen of op zijn sax. De solo zelf is aardig, maar nogal binnen de lijntjes; zijn furieuze Albert Ayler invloeden (Uncle Meat) zijn hier niet aanwezig. Zappa speelt maar kort gitaar, iets dat overigens geldt voor de hele set. De Finale is niet de finale, die rol is weggelegd voor een prachtige Brain Police. Het ooit angstaanjagende nummer wordt hier vertolkt als een heuse Turtles hit-versie en is bijna een platte meezinger geworden. Maar wel mooi, dat dan weer wel.
Plaatje drie laat ons rusten op een Duitse canapé, de divan. Het stuk sukkelt wat voort, wordt gaandeweg vertaald, maar krijgt nergens vaart of een dimensie. Dat gebeurt gelukkig bij Stick it Out, een song die we pas jaren later terugvinden op Joe’s Garage. Pound en Sleeping, beiden van Uncle Meat, worden goed uitgevoerd, maar de topper op dit plaatje is Wonderful Wino, met een schitterende gitaarsolo. Die Wino kwam ook later als liedje op de plaat, namelijk op Zoot Allures. Sharleena is altijd mooi, maar niet zo mooi als de versie van The Lost Episodes. Cruisin, alweer van Nonkel Vlees, doet het altijd goed. De laatste disc opent met een lange versie van Billy the Mountain. Billy is just fantastic, always! We hebben er nu drie en ze zijn alle drie een genot om te beluisteren. Ook altijd even geinig zijn de regio gebonden "aanpassingen". Dat brengt me nog even bij de vocalen van Underwood die op de hele set vrij prominent aanwezig is, al zanger dan bedoel ik. Tot slot geloei omdat Zappa 600 dollar moet betalen om een toegift te geven en dat zonder schroom doet met een prachtige Mud Shark versie. Dank Frank.
Dit keer is het booklet ook de moeite waard, foto’s erbij en redelijk boeiende teksten, de inmiddels bekende flora- en faunasectie, een nepkaartje (maar wel geinig) en wat standaard wazigheid.
Carnegie Hall is een prima aanvulling voor een band die slechts kort bestaan heeft, maar veel meer waardering verdient. Shove it right in!

© tekst december 2011, Paul Lemmens

The Persuasions first album


The Persuasions




Howie




Don Preston




Mark, Howie, Aynsley, FZ


Frank Zappa and The Mothers of Invention make their Carnegie Hall debut on October 11. The concert was recorded by Warner Brothers, but never released.

Make that four CDs, to be exact, as the sets Zappa and the Mothers (the '71 lineup included Mark Volman, Howard Kaylan, Ian Underwood, Don Preston, Jim Pons & Aynsley Dunbar) played were marathons. Originally recorded but never released by Zappa's then-label Warner Brothers, the shows have achieved mythic status amongst Frank-o-philes, who for years have traded bootlegs of the concerts.

The rendering of the Carnegie Hall recordings have been overseen by Gail Zappa, Frank's widow, who said, "We tweaked and we tweezed and did everything possible to be certain this does not sound like a breakfast cereal gone mad somewhere in the Van Allen Belt. I am happy to say The Mud Shark Legend Continues."

At the 1971 Carnegie Hall show that I attended, Frank walked onstage and said, "Boys and girls, welcome to the desecration of Carnegie Hall". The Persuasion's were the warm-up band, and we DID NOT boo them off the stage. We brought them back for encores. I have more fond memories of this and many other Mother's concerts during this time frame. This was the best show I ever saw.
As for The Persuasions, the Zappa New York City audience of that time frame was fairly intolerant of less than type flight entertainment. The "Bob Seger System", was booed off the stage at the first Felt Forum Grand Wazoo show before they finished their FIRST SONG!! The result of this was a less than stellar reputation as an audience. I remember the look of ABSOLUTE ASTONISHMENT on the faces of the Persuasions when we gave them a standing ovation and brought them back for encores at the end of their set! These crazy-ass, high as a kite white kids actually like us!! You could see it on their faces, believe me. Another interesting tidbit regarding the Carnegie is: At the end of The Mother's set, naturally the place went wild. This was EASILY the best show I had ever seen him perform, and the acoustics in the old hall were magnificent. He was clearly pleased to be playing there. After the band left the stage, the standing ovation began, and after awhile, Frank re-appeared on stage alone. He quickly informed us that, "The management says if I want to use this stage after midnight, I've got to pay them $600". Well, basically with that statement and Frank's general demeanor, people started putting jackets on and getting up to leave. He then adds from the stage, "Well I'll tell you people something, I'd be HAPPY to pay $600 to play for you people!" With that, the crowd went completely bonkers, and the rest of the band came out and they played again. There may have been more than one song during the encore, I really can't recall. The last song of the night however, was definitely "The Mudshark". When the band had come out and reformed onstage for the encore, Frank stepped up to the mike and announced, "This next song is dedicated to the PRICK in the back counting the overtime money!"

-George Grand, Eastampton, New Jersey