1993 cd-versie



2012 cd-versie (afhankelijk van vouwwijze bijsluiter)

------------------------------------------------------------
link met:



------------------------------------------------------------
Ahead of Their Time
20 april 1993
officiële release - 61

1993 / 2012 cd-versie
  1. Prologue (Bogus Pomp)
  2. Progress?
  3. Like It Or Not
  4. The Jimmy Carl Black Philosophy Lesson
  5. Holding The Group Back
  6. Holiday In Berlin
  7. The Rejected Mexican Pope Leaves The Stage
  8. Undaunted, The Band Plays On
  9. Agency Man
10. Epilogue
11. King Kong
12. Help, I'm A Rock
13. Transylvania Boogie
14. Pound For A Brown
15. Sleeping In A Jar
16. Let's Make The Water Turn Black
17. Harry, You're A Beast
18. The Orange County Lumber Truck (Part I)
19. Oh No
20. The Orange County Lumber Truck (Part II)

------------------------------------------------------------
Frank Zappa: Guitar & Vocals
Ian Underwood: Alto Sax & Piano
Bunk Gardner: Tenor Sax & Clarinet
Euclid James Motorhead Sherwood: Baritone Sax & Tambourine
Don Preston: Electric Piano & Odd Noises
Roy Estrada: Bass & Vocals
Arthur Dyer Tripp III: Drums & Percussion
Jimmy Carl Black: Drums
and:
Members Of The BBC Symphony Orchestra
------------------------------------------------------------
This album was recorded at Royal Festival Hall, London, England on 28 October 1968
------------------------------------------------------------
Zes tracks van dit album staan - al dan niet bewerkt - ook op de Mystery Disc (zie daar).
------------------------------------------------------------
de 2012 cd-versie heeft een wat vreemde voorkant zonder naam of titel. Onduidelijk is dat de vouwwijze verkeerd is, of dat het zo bedoeld is. Zelf terugvouwen kan een oplossing zijn.
------------------------------------------------------------

opengevouwen hoesje - buitenzijde


idem - binnenzijde


wah-wah...
"Those Mothers Really Can Play", luidde de kop boven een artikel uit 1968. Die kop geldt nu eigenlijk nog steeds. Het zou eerlijker geweest zijn om deze muziek in 1968/69 op geluidsdrager gehad te hebben, nu kun je niet anders dan vergelijken met jonger werk, dat meestal beter uitgevoerd is, niet alleen door het niveau van de musici, maar idem door de apparatuur.
Ahead of Their Time laat een Zappa/Mothers concert horen uit 1968. Het is niet helemaal een standaard concert, want in één deel draven enkele leden van het BBC Symphony Orchestra op. Zappa noemt het concert in de wat vreemd uitgevoerde bijsluiter: "A fair – not outstanding – 1968 Mothers of Invention rock concert performance". Dat klopt dan aardig. Aan de andere kant is wat we te horen krijgen nu niet bepaald de standaard van de muziek uit deze periode en in die zin is vooral Zappa zijn tijd (ver) vooruit.
Met Ahead of Their Time wordt opnieuw bewezen hoe belangrijk de beginperiode is; immers alle bouwstenen voor Zappa's œuvre blijken al aanwezig, want deze show geeft een goed beeld van de concerten van The Mothers uit de beginfase: Lenny Bruce-achtige humor, afgewisseld met pop, elektronische jazz en 'modern' klassiek. Weer komt een artikel uit 1968 bovendrijven, waarin verteld wordt dat de Mothers' show aan het begin zeer humoristisch is, maar nadat publiek en muzikanten daar moe(?) van zijn geworden, muziek hard en meedogenloos doorgaat. Deze set kent een vergelijkbare opbouw.
Het eerste deel heeft een klassieke invalshoek waarin Mozart’s muziek, vertolkt door Ian Underwood, de hoofdrol speelt. Zappa brengt de scheiding in zijn combo duidelijk over de vloer: geschoolde musici versus autodidacten. Roy mag ondanks het strooien van chocolade-pilletjes niet meedoen met de geschoolden en doet er alles aan om dat wel te mogen.
Jammer is dat veel humor auditief niet overeind blijft. Er wordt gelachen, maar waarom? Er zijn beelden van het concert (Uncle Meat – the movie) en dan wordt het wel duidelijk. Maar met het geluid alleen is dat lastiger en is het gebodene niet altijd even aantrekkelijk.
Naarmate het concert vordert dendert de muziek door en raak je bijna in een soort trance. Die wordt dan abrupt afgebroken door de gong, want dat is het signaal dat het concert voorbij is, omdat de laatste metro bijna gaat. Dat waren nog eens tijden. Soms kon ik niet eens na huis na een concert in Ahoy, want daar hielden ze echt geen rekening mee.
Zes stukken kennen we al, die zijn, al dan niet met edits, verschenen op de Mystery Disc; de extra lp in de tweede Old Masters box set. Elementen van twee andere stukken: The Orange County Lumber Truck en Prelude to the Afternoon of a Sexually Aroused Gas Mask zijn te vinden op Weasels Ripped my Flesh. Zappa was een meester in het hanteren van de razorblades om de edits te maken en soms zijn die elementen dan ook goed verstopt.
Overigens de complimenten voor Cal Schenkel’s hoeswerk. Het is onnavolgbaar geschiedkundig met talloze 'seulc yretsym' - middels verwijzingen naar de hoezen van latere en eerdere lp's (iets voor een prijsvraag) - schetst hij de sfeer in Schloss Zappa, of - zoals de Engelsen zeggen - "My home is my castle".
Ahead of Their Time geeft een goed beeld van een gemiddeld concert van The Mothers anno 1968 en is daarmee opnieuw een mooie aanvulling voor de collectie. Voor mij is het puur genieten en niet alleen uit nostalgische overwegingen. Overigens vraag ik mij af of een set als deze voor de gemiddelde muziekliefhebber niet nog steeds zijn tijd (ver) vooruit is, want "The Pepsi-generation might find them a little hard to take." (citaat uit een artikel d.d. 25 mei 1967(!) over een concert van Zappa met the Mothers).
dutch text 1995 / 2008 / 2018 Paul Lemmens © pics etc. ZFT